Kokend-water-kranen en stoomovens worden vooral gekocht door de beter verdienende consument, een inductiekookplaat is duidelijk meer in trek bij oudere consument. Jongere gezinnen daarentegen zijn vaker in de markt voor een gaskookplaat of een fornuis. Dat blijkt uit cijfers van het meest recente onderzoek naar de verkoop van keukenapparatuur van Qudata.

IFA 2018 – Home Appliances Miele

In deze onderzoeken van Qudata Markt- & Trendanalyses wordt onder andere gevraagd welke apparatuur de respondent gekocht heeft dan wel van plan is binnenkort te kopen. Tegelijkertijd wordt gevraagd naar hun gezinsinkomens en hun leeftijd. Door deze twee gegevens met elkaar te kruisen wordt inzicht verkregen in de relaties tussen ‘koopintentie’ van een product, gezinsinkomen en leeftijd van de respondent. Gemiddelden Zoals als altijd zijn de resultaten van marktonderzoeken altijd gemiddelden en zijn er altijd klanten die niet precies binnen die doelgroepen vallen. Bovendien omvatten de consumentenonderzoeken naar keukenapparatuur ook producten die buiten de keukenbranche verkocht worden.

Bij inbouwapparatuur is het marktaandeel van de keukenretail, gemeten in euro’s, verreweg het grootst. In deze cijfers is geen onderscheid gemaakt naar vrijstaand of inbouw, gegevens die overigens wel in het onderzoek staan.

 

Algemeen

Uit het onderzoek lijkt het, dat de gemiddelde koper van keukenapparatuur ouder is dan gemiddeld. Volgens het CBS is de gemiddelde leeftijd in ons land ongeveer 38 jaar. Maar kinderen kopen nog geen keukenapparatuur en daardoor is de gemiddelde leeftijd van onze respondent 45 jaar.

Hetzelfde geldt voor het gemiddelde inkomen, volgens het CBS is het modale gezinsinkomen gemiddeld € 2.875,00, in ons onderzoek is dat € 3.745,00. Dat verschil is eveneens te wijten aan het feit, dat niet iedereen op zoek is naar nieuwe keukenapparatuur. Degenen die wel op zoek zijn naar apparatuur, kunnen dat ook betalen, tegenover de consumenten die dat niet kunnen betalen. Denk daarbij ook aan consumenten in huurwoningen, die door de verhuurder zijn voorzien van een keuken.

 

Positionering

Op basis van deze gegevens (wat is de koopintentie, hoe oud is de respondent en wat verdient hij) is een positioneringsmatrix gemaakt waarin deze drie elementen zijn weergegeven. In de grafiek zijn de gemiddelden door een stippellijn weergegeven en is het veld verdeeld in vier vlakken: consumenten die boven-gemiddeld verdienen en jonger zijn dan gemiddeld, daaronder degenen die onder-gemiddeld verdienen en jonger zijn, rechtsboven de boven-gemiddeld verdieners die ouder zijn dan gemiddeld en vervolgens rechtsonder de onder-gemiddelde verdieners die ouder zijn dan gemiddeld.

 

Productgroepen

Twee productgroepen springen er duidelijk uit. De meeste keukenapparatuur staat in de belangstelling van jongere boven-gemiddeld verdienende consument. Daartegenover staan de inductiekookplaten die vooral gewild zijn bij de wat oudere onder-gemiddeld verdienende consumenten. Koffiezetapparaten staan, zoals je zou moeten verwachten, precies op de gemiddelde leeftijd van apparatuurkopers én op het landelijke modale gezinsinkomen. In de keuken is een gaskookplaat of een fornuis toch wel een basis-behoefte en daarom staan deze apparaten links onderaan; jongere mensen met een onder-gemiddeld inkomen (de jonge starters, zeg maar). Voor wat betreft ovens staan stoomovens meer in de belangstelling van het jongere en beter verdienende marktsegment dan gewone ovens.

Dit artikel is eerder verschenen in het b2b-magazine KIM• (Keuken & -Interieur Magazine).

Wilt u meer weten over dit onderzoek klik dan hier.

%d bloggers liken dit: