Uit het nieuwe Consumentenonderzoek Keukens 2018 komt weer een duidelijk beeld naar voren van de positionering van keukenmerken en -retailers. Zo is bij de keukenmerken duidelijk te zien, dat Ikea wordt gezien als een ‘discountmerk’, maar tegelijk als ‘functioneel’ en zelfs – relatief – ‘duurzaam’. SieMatic en Poggenpohl daarentegen worden vooral genoemd vanwege de ‘design’ en ‘kwaliteit’. Bruynzeel en Siematic worden ook gekozen vanwege hun ‘service/garantie’. (Grafiek 1)

Grafiek 1. Positionering belangrijkste keukenmerken
Ook als retailmerk springt Ikea eruit als ‘discounter’, maar ook ‘bekend’ en ‘snelle levering’. Superkeukens springt eruit op kenmerken als ‘deskundig’ en ‘kwaliteit’, maar dan weer niet op ‘snelle levering’. Mandemakers wordt door de consument vooral beschouwd als ‘betrouwbaar’ en ‘deskundig’. Keukenkampioen springt er dan weer uit op het aspect ‘dichtbij’ en ‘discount’.

Grafiek 2. Positionering belangrijkste keukenretailers
Meerjarig consumentenonderzoek
Dit consumentenonderzoek is gehouden onder ruim 4800 respondenten, waarvan ruim 1.000 aangaven een keuken te hebben gekocht dan wel dat zij van plan waren dit binnen de komende zes maanden te gaan doen. Respondenten geven antwoorden op vragen naar de customer journey en trends, maar ook de reden van aanschaf, bekendheid keukenmerken en -retailers, reden om een bepaald merk of retailer te kiezen en de gemiddelde besteding. Van alle respondenten weten we verder leeftijd, geslacht, opleiding, gezinssamenstelling, werk, woonsituatie (wat voor soort en waar) waarmee ongeveer alle resultaten gekruist kunnen worden. Met deze gegevens kunnen marketeers positionerings- en communicatiestrategieën maken en de uitkomsten controleren.
Omdat deze consumentenonderzoeken al sinds 2014 op identieke wijze worden gehouden zijn meerjarenanalyses en forecasts mogelijk. Abonnee’s op Qudata consumentenonderzoeken krijgen de meerjarenresultaten plus op maat gemaakte specifieke analyses.
Dit artikel is eerder verschenen in het b2b-magazine KIM• (Keuken & -Interieur Magazine).
Klik hier voor meer informatie.