Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
Keukenapparatuur in afzetkanalen en marktaandelen (1)
 
Ontwikkelingen in de markt voor keukenapparatuur
In dit artikel worden de ontwikkelingen in de markt voor keukenapparatuur geanalyseerd aan de hand van de verkoopafzetkanalen en marktaandelen. Grafieken worden gebruikt om inzicht te krijgen in de trends en verschuivingen binnen de verschillende retailsegmenten. De focus ligt op de afzetkanalen, zoals keukenspeciaalzaken, huishoud- en/of electrozaken, woonwarenhuizen, bouwmarkten en bouwmaterialenhandels.
 
Daarnaast worden de marktaandelen besproken voor specifieke categorieŽn van keukenapparatuur, zoals koelvries-apparatuur, koffiezetapparaten, vaatwassers, gaskookplaten en elektrische/inductie kookplaten.

Retailkanalen
Grafiek 1 illustreert de ontwikkeling van de verkoop van keukenapparatuur over verschillende afzetkanalen. De keukenspeciaalzaak laat een stijging zien in populariteit, met een groeiend marktaandeel van 40,3 procent in 2021 naar 46,2 procent in 2022. Dit duidt op de groeiende voorkeur van klanten voor keukenspeciaalzaken.

In tegenstelling hiermee zien we een daling in het marktaandeel van huishoud- en/of electrozaken, van 37,8 procent in 2021 naar 34,8 procent in 2022. Daarentegen vertoont het woonwarenhuis een gestage groei, met een stijging van 8,4 procent in 2020 naar 11 procent in 2022.

Bouwmarkten ervaren schommelingen in de percentages, met een daling van 6,6 procent in 2021 naar 4,3 procent in 2022. Ook bouwmaterialenhandels laten vergelijkbare schommelingen zien, met een daling van 3,1 procent in 2021 naar 1,1 procent in 2022. Deze bevindingen suggereren een wisselende vraag naar keukenapparatuur in deze retailsegmenten.

Koelvries-apparatuur
Grafiek 2 toont de ontwikkeling van marktaandelen voor koelvries-apparatuur. Het marktaandeel van keukenspeciaalzaken is afgenomen van 64,6 procent in 2021 naar 46,7 procent in 2022, na een stijging in 2021 ten opzichte van 2020.

Het marktaandeel van huishoud- en/of electrozaken blijft relatief stabiel tussen 2020 en 2022, met een significante stijging van 37,3 procent in 2020 naar 49,8 procent in 2021.

Het marktaandeel van woonwarenhuizen in dit segment vertoont een stijging van 8,7 procent in 2020 naar 16,6 procent in 2021, maar daalt vervolgens naar 7,7 procent in 2022.

Bouwmarkten laten een daling zien van 19,1 procent in 2021 naar 5,1 procent in 2022, na een stijging in 2021 ten opzichte van 2020. Bouwmaterialenhandels daarentegen maken een aanzienlijke groei door, van 2,3 procent in 2020 naar 12,2 procent in 2021, maar dit is afgezwakt tot 4,2 procent in 2022.

Gaskookplaten
Grafiek 3 belicht de marktaandelen voor gaskookplaten. Het marktaandeel van keukenspeciaalzaken blijft relatief stabiel gedurende de drie jaar, met een stijging van 50 procent in 2020 naar 60 procent in 2021 en een kleine daling naar 50,8 procent in 2022.

Het marktaandeel van huishoud- en/of electrozaken laat een groei zien, van 39,4 procent in 2020 naar 51,1 procent in 2021 en vervolgens naar 52,5 procent in 2022. Dit wijst op een toenemende populariteit van gaskookplaten in dit retailsegment.

Woonwarenhuizen laten een stijging zien van 36,4 procent in 2020 naar 42,2 procent in 2021, maar ervaren vervolgens een daling naar 19,7 procent in 2022. Bouwmarkten zien een daling van 34,8 procent in 2020 naar 34,4 procent in 2021 en verder naar 18 procent in 2022.

Bouwmaterialenhandels laten een stijging zien van 28,8 procent in 2020 naar 34,4 procent in 2021, maar ervaren een sterke daling naar 8,2 procent in 2022. De redenen achter deze daling blijven onduidelijk.

Elektrische/inductie kookplaten
Grafiek 4 geeft inzicht in de marktaandelen voor elektrische/inductie kookplaten. Het marktaandeel van keukenspeciaalzaken is gedaald van 73,6 procent in 2021 naar 52 procent in 2022, na een stijging in 2021 ten opzichte van 2020. Dit wijst op een significante verschuiving in de marktpositie van keukenspeciaalzaken binnen dit segment.

Het marktaandeel van huishoud- en/of electrozaken vertoont schommelingen, met een daling van 42,9 procent in 2020 naar 33,3 procent in 2021, maar een stijging naar 48,9 procent in 2022.

Woonwarenhuizen laten een stijging zien van 14,9 procent in 2020 naar 22,2 procent in 2021, maar een daling naar 8,4 procent in 2022. Bouwmarkten tonen een stijging van 14,3 procent in 2020 naar 19,4 procent in 2021, maar een daling naar 6,7 procent in 2022.

Bouwmaterialenhandels ervaren een groei van 9,9 procent in 2020 naar 13,9 procent in 2021, maar een daling naar 2,7 procent in 2022.

Kokendwaterkranen
Grafiek 5 illustreert de verkoop van kokendwaterkranen via verschillende retailkanalen. Het marktaandeel van keukenspeciaalzaken blijft gedurende de drie jaar relatief stabiel, met een dominant marktaandeel van 80 procent in 2020, dat vervolgens afneemt tot 74 procent in zowel 2021 als 2022.

Huishoud- en/of electrozaken ervaren schommelingen in marktaandeel, met een stijging van 30,6 procent in 2020 naar 40,5 procent in 2021, maar een daling naar 27,4 procent in 2022.

Woonwarenhuizen tonen een stijging van 22,4 procent in 2020 naar 30,5 procent in 2021, maar een daling naar 15,1 procent in 2022. Ondanks de daling in 2022, blijft het marktaandeel hoger dan in 2020.

Bouwmarkten laten een stijging zien van 20 procent in 2020 naar 22,9 procent in 2021, maar een daling naar 16,4 procent in 2022.

Bouwmaterialenhandels ervaren volatiliteit in marktaandeel, met een stijging van 17,6 procent in 2020 naar 26 procent in 2021, maar een zeer sterke daling naar 1,4 procent in 2022.

Samenvatting
Keukenspeciaalzaken hebben over het algemeen een stabiele positie gehandhaafd in de verkoop van keukenapparatuur, maar ze hebben wel marktaandeel verloren in specifieke categorieŽn zoals koelvries-apparatuur, elektrische/inductie kookplaten en kokendwaterkranen. Dit wijst op toenemende concurrentie van andere retailkanalen.

Huishoud- en/of electrozaken hebben een wisselend patroon laten zien. Ze hebben groei ervaren in sommige categorieŽn, zoals gaskookplaten en elektrische/inductie kookplaten, maar hebben ook marktaandeel verloren in andere categorieŽn, zoals afzuigkappen en kokendwaterkranen. Dit suggereert dat huishoud- en/of electrozaken moeten omgaan met concurrentie en veranderende consumentenvoorkeuren.

Woonwarenhuizen hebben over het algemeen een gestage groei laten zien in de marktaandelen voor verschillende keukenapparatuurcategorieŽn. Ze hebben terrein gewonnen in segmenten zoals afzuigkappen, gaskookplaten en koelvries-apparatuur, hoewel ze in sommige categorieŽn, zoals elektrische/inductie kookplaten en kokendwaterkranen, enige schommelingen hebben ervaren.

Bouwmarkten en bouwmaterialenhandels hebben over het algemeen marktaandeel verloren in de verkoop van keukenapparatuur. Ze hebben aanzienlijke dalingen laten zien in categorieŽn zoals afzuigkappen, gaskookplaten en kokendwaterkranen. Dit kan wijzen op een veranderende vraag van consumenten en mogelijk andere factoren, zoals de groei van online winkelen.
 
 
Delen
 
KIMē Keuken & -Interieur Magazine | 2023 - juli | Pagina(s) 26
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties